"Meer bewegen stimuleert de persoonlijke groei en stabiliteit van kinderen" |
Welkom in 2024! We zijn weer een nieuw kalenderjaar gestart en binnen een paar weken is het alweer carnaval. Gelukkig hoeven we niet stil te zitten en valt er genoeg te doen. Via het Bossche Kinderparlement is ‘bewegen’ een thema dat gekozen is om meer mee te doen binnen school. Op 18 januari is de eerste sessie met de werkgroep om concrete activiteiten te bedenken. Met dank aan ATO en Signum Via ATO en Signum zijn er serieuze stappen genomen om de kwaliteit van het bewegingsonderwijs te verbeteren via onder meer een kwaliteitskaart. Beide stichtingen zijn betrokken om dit te borgen, zodat alle scholen kunnen profiteren van deze inhaalslag. Het enthousiasme voor innovatieve thema's als ‘bewegend leren’ en ‘buiten leren’ is groot. Hier merken de deelnemende scholen, als het goed is, al wat voordelen van. Mijn wens: altijd de urgentie voelen Ik geloof niet in goede voornemens. Verandering moet niet afhankelijk zijn van een datum, maar van de urgentie om iets te willen veranderen. Mijn wens is dat die urgentie overal wordt gevoeld. Dat wij de omgeving zo gaan inrichten dat kinderen meer bewegen kunnen inzetten voor hun persoonlijke groei en stabiliteit. Niet alleen op school, maar juist op alle plaatsen waar het kind de dag doorbrengt. Helpen jullie ook mee? Kees Akerboom |
|
|
|
Nieuw expertisepunt bewegen |
ATO heeft sinds 1 januari 2024 een officieel expertisepunt bewegen. Het expertisepunt houdt zich in eerste instantie bezig met de kwaliteit van het bewegingsonderwijs, onder andere door middel van een kwaliteitskaart. Daarnaast wordt er gewerkt aan een goed onderwijsprogramma voor buitengymlessen. Vanuit ATO zijn er twee innovatielabs die zich bezighouden met bewegend leren en buiten leren. Maak hier vooral ook gebruik van. Goed bezig De afgelopen twee schooljaren is er vanuit de subsidie Impuls bewegingsonderwijs natuurlijk al de nodige aandacht geweest voor 90 minuten gymles per groep per week. Op verschillende scholen is voorzichtig begonnen met het implementeren van een dynamische schooldag. Dit zijn allemaal goede zaken op weg naar kwalitatief beter bewegingsonderwijs. |
|
Veelbelovend: steeds meer kindcentra zetten Bodymap in |
Er is veel goed nieuws te melden vanuit Bodymap, de makkelijk werkbare tool die jullie helpt om meer inzicht in en kennis te krijgen van het belang van bewegen in kindcentra:
- Op dit moment zijn ruim 70 professionals van kindcentra in Bodymap geschoold; deze maand volgen nog eens ruim 110 professionals.
- Je kunt een ontwikkelingslab aanschaffen. Dit instrument geeft pedagogisch medewerkers en groepsleerkrachten heel veel informatie, handvatten, praktische tools, extra kennis en tal van voorbeelden om laagdrempelig bewegen binnen het kindcentrum te stimuleren.
- Wij zijn blij met de samenwerking met Compasnul13. Samen doen we er alles aan om het bewegen binnen het kindcentrum te verbeteren.
Meer informatie of ondersteuning? Meer informatie of ondersteuning nodig bij het implementeren van bewegen met Bodymap? Neem contact op met Monique Mallens, Sam van Ingen, Manon Theeuwen, of met Simone Heise van Compasnul13. |
|
|
|
Waarom kiezen voor Bodymap-methode? |
- Bodymap geeft vormingen om leerkrachten en begeleiders inzichten te geven over het belang van het inzetten van doelbewuste speel- en bewegingskansen in het ontwikkelingsproces van kinderen.
- Bodymap vertrekt vanuit de natuurlijke ontwikkeling van het kind.
- Bodymap brengt kennis over motorische ontwikkeling op een toegankelijke manier, onmiddellijk gekoppeld aan toepasbare praktijk.
- Bodymap streeft ernaar om de ontwikkelingsdoelen opgelegd door de Vlaamse overheid te bereiken.
- Bodymap werkt mee aan gelijke kansen onderwijs door meer kennis en inzicht te geven in functie van de motorische ontwikkeling.
- Bodymap benadrukt het belang van tijdig doorverwijzen als na enkele maanden gerichte bewegingsbegeleiding geen progressie zichtbaar is.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen van nu, ook jonge kinderen, veel te veel zitten. Bodymap stimuleert professionals én ouders om preventief aan de slag te gaan door bewegen te integreren in de dagelijkse routine. Nieuwsgierig naar meer informatie? |
|
|
Bossche Kinderparlement zet mooie eerste stappen |
Het is alweer een tijdje geleden, maar het Bossche kinderparlement is in november 2023 voor het eerst bij elkaar gekomen. De kinderen gaan dit parlementsjaar samen met specialisten van de gemeente of andere instanties aan oplossingen werken die zorgen voor meer inclusie, gelijke kansen, meer buiten bewegen, gezondere scholen en meer veiligheid rondom school. |
|
|
|
Samen verbeteren we het bewegingsonderwijs! |
|
Er wordt op allerlei fronten hard gewerkt aan het verbeteren van het bewegingsonderwijs binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch. Hier een korte update. De vakleerkrachten van een ATO-school kwamen 1 december samen. Er stonden vakinhoudelijke zaken op het programma. Denk aan de kwaliteit van de gymles en welke randvoorwaarden hiervoor nodig zijn. Ook was er aandacht voor de ontwikkeling van de dynamische schooldag, het combineren van studiedagen, EHBO, een leerlingvolgsysteem en een stuk intervisie. De kwaliteit van de gymles is uiteraard een belangrijk thema. Want wanneer is een gymles nou kwalitatief goed? Tegelijkertijd is er bij Signum ook een vakwerkoverleg geweest waarin dezelfde thema's zijn besproken. Een goede zaak: door elkaar te vinden, verbeteren we samen het bewegingsonderwijs. Laten we vooral zo doorgaan. |
|
|
|
|
|